Home

Jag arbetar med skulptur och processbaserad konst. Dessa presenteras i installationer, där objekt och videoberättelser om/från projekten utgör bärande element.

I konstprojektet Solrosfält i Huvudsta 2012 tog jag studenterna i stugområdet Solna-campus till hjälp för att plantera ett solrosfält på en allmänning mellan bosättningen och motorvägen. Konstverket skapas i interaktion med platsens eget uttryck såsom ljus, ljud, hus, träd, bilar, bussar, människor. Genom närvaro och deltagande skapas upplevelser som växer och fördjupas allteftersom människorna lär känna varandra och antalet arbetade timmar ökar i antal.
Läs mer om projektet på bloggen:
www.huvudstasunflowerfield.worpress.com
www.anneliewallin.se

Jag gör också skulpturala verk, som det offentliga konstverket ”Nystan” utanför biblioteket i Solna Centrum.

Inköpet av skulpturerna genererade tankar på hur dessa skulle placeras. Ideér om att göra en mötesplats utanför biblioteket i Solna Centrum tog form och jag fick skissa fram ett förslag på hur det skulle gestaltas.  På våren 2012 godkändes skissen och den 26 oktober 2012 var det invigning av skulpturgruppen och mötesplatsen.

Bronsskulpturerna Nystan 1, 2 och 3 beskriver en process av gradvis förfall. Från en spänstig och uppblåst knut, som gradvis tappas på luft och energi, till en hög av upplösta, punkterade slangar. Energier som transformeras i en evig rörelse, inget är beständigt.

Läs mer på:
anneliewallin.se

Jag är medlem i IDI: galleri
idigalleri.org